Здійснений роєм «Торські козаки» Торського навчально- виховного комплексу Лиманської міської ради Донецької області
з вересня по червень 2017 року
Виховник рою Шнипко Т.А. с. Зарічне
E-mail: guutuvgt fgbtgb <fgbtgb@mail.ua
Заступник директора з НВР Єсіпова В.І.
Учитель Захисту Вітчизни Шилов С.Г.
Aдреса: село Торське Лиманського району Донецької області
Анотація
У 2014р. була розроблена і прийнята загальношкільна Програма
побудови виховної системи Торського навчально- виховного комплексу «Я-громадянин і патріот України». Програмою передбачається розширення в учнів кола знань з історії України, її традицій, формування почуття патріотизму, гордості за свою Вітчизну, правової свідомості та громадянської відповідальності.
Відповідно до цієї Програми наша Мета — шляхом свідомого опанування геройським лицарським, гуманним і демократичним славного минулого наших предків — Українського козацтва, його традицій, культури, науки, військового мистецтва та господарювання — ДУХОВНО І МОРАЛЬНО ПІДНЯТИСЯ ДО РІВНЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕЇ І ЗАБЕЗПЕЧИТИ ЇЇ ЖИТТЄДАЙНІСТЬ.
Кожен учень нашого закладу- активний учасник патріотичних заходів, що проводяться у школі, сільській громаді. У 2016-17 навчальному році створено рій джур, що прагне жити за принципом: ПОСПІШАЙ ТВОРИТИ ДОБРО, І ЖИТТЯ НАВКОЛО СТАНЕ СВІТЛІШИМ, ДОБРІШИМ І РАДІСНІШИМ!
Цьому присвячені справи, в яких брали активну участь члени рою, спрямовуючи свою діяльність на створення умов для самореалізації особистості учня в різних видах творчої праці, задоволення її потреб та інтересів, духовне становлення особистості майбутнього козака.
І. ВСТУП
…ЛИШЕ ВИХОВУЮЧИ УКРАЇНЦЯ,
МОЖНА ВИХОВАТИ УКРАЇНЦЯ…
За сучасних умов розвитку України виникає нагальна необхідність формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей. Мудрість, шляхетність, відвага – три провідних риси, виховання яких особливо потребує українська молодь.
Саме у дитинстві закладається людський корінь - така настанова мудрого В.Сухомлинського, яку втілює наш колектив педагогів, учнів, батьків, розуміючи, що основні завдання освіти на шляху до розбудови національної школи й виховання полягають у національній спрямованості змісту освіти, відродженні національних виховних традицій, створенні умов для формування у дитини національного самоусвідомлення, формування у дітей та юнацтва основ патріотизму - активної громадянської позиції, національної гідності і самосвідомості, любові до своєї Батьківщини - України, готовності захистити свій рідний край.
ДОРОГУ ДОЛАЄ ТОЙ, ХТО ЙДЕ. ЩОБ ДІЙТИ ДО МЕТИ, ТРЕБА ЙТИ…
Роздуми ройового Андрія Дерев'янка
Як велика ріка починається з малого струмочка, так виховання громадянина України починається з малого – пізнання рідної батьківщини, стежини, що веде до школи, вулиці, на якій живеш, історії свого роду, його традицій, витоків, культури.
Хто ми? чиїх батьків діти? чийого ми роду? Щоб відповісти на ці питання, мої друзі- старшокласники занурюються у історію, пошуки, дослідження. Мої власні дослідження починались теж з пошуку відповідей, а привели до участі у Всеукраїнській відкритій учнівській конференції «Південно-Східна Україна: від стародавності у ХХІ століття». Моє історичне дослідження «Козацькі стежини Лиманщини» доводить: ми- нащадки славних козаків. Перші відомості про козацтво на території нашого краю тісно пов’язані із сторожовою службою, яку саме тоді Російська держава налагоджує на своїх південних кордонах у так званому «Полі». Козаки охороняли південні кордони імперії, у дикому степу організовували дозори, тимчасові стани, а згодом будували сторожі й зимівники.
Ці кордони доходили до Сіверського Дінця, на лівому березі якого знаходилось 7 сторож, в т.ч. Святогірська та Бахмутська.
Моє рідне село Торське зародилось більше 300 років тому. Як свідчать архівні матеріали та твердження старожилів, від донських козаків, що пікетували тори на межі Лиманського та Кремінського районів…
А скільки не вивченого, не знаного ще! Тож ми, нащадки козаків, зародили шкільний рух козацьких джур і прагнемо вести за собою всю шкільну ватагу через наші Добрі справи.
Про них по порядку…До речі, про них можна дізнатись на шкільному сайті http://uvktorskoe.ucoz.com
2. ДОВІДКОВІ ВІДОМОСТІ
ГАСЛО РОЮ: Козаку найперше- воля
Козаку найперше- честь
СПИСОК РОЮ:
№ ПІБ клас доручення
1. Дерев'янко Андрій 10 Ройовий
2. Лимаренко Артем 9 бунчужний
3. Шепотько Аліна 9 писар
4. Атоян Любов 9 обозний
5. Муравльов Євген 8 шафар
6. Семухін Денис 9 джура
7. Натальченко Артур 10 хорунжий
8. Артюшенко Данил 9 осавул
9. Рибін Олександр 9 перукар
10. Атоян Оганес 8 джура
11. Кондратенко Анастасія 9 берегиня
12. Ковтуненко Поліна 9 берегиня
13. Чумак Лілія 9 берегиня
14. Жаріков Роман 7 джура
15. Дибко Олексій 7 джура
16. Камалов Максим 8 джура
ДОБРІ СПРАВИ РОЮ БУЛИ ПРОВЕДЕНІ:
- для школярів Торського НВК – краєзнавча пошукова та дослідницька робота, поповнення і пропаганда діяльності шкільного музею села «Історія –поруч»,загальношкільні та громадські виховні заходи…, екологічні та трудові десанти, волонтерство
- школярів міста – презентація впоряду та елементів бойового мистецтва козаків на святі обдарованих «Прийом у мера», 1 червня 2017 року
- школярів - учасників Потягу єднання «Труханівська Січ» - майстер- клас з пішохідного туризму та спортивного орієнтування, липень 2017р..
- керівників навчальних закладів міста Лиман – гра - квест «Ми - славного козацького роду», січень 2017 року
- вихованців дошкільного відділення - гра «Котилася торба», родинне свято «З бабусиної скрині», квест «Знай правила дорожнього руху»
- громади села Торське – трудовий та екологічний десанти, ремонт та оформлення автобусної зупинки у центрі села
Опис доброго діла «Будьмо українцями!»
У дитинстві відкриваєш материк,
- котрий назветься потім — Батьківщина…
- В.Сухомлинський
- Раз добром нагріте серце вік не прохолоне…
- Т.Шевченко
І. «МІЙ РІДНИЙ КРАЙ». ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ РІДНОГО КРАЮ
Майже 30 років у НВК існує історико- краєзнавчий музей «Історія- поруч», центр всієї виховної роботи, де з 1994 року зібрано близько 450 експонатів. У стінах нашого музею проходять не тільки традиційні народознавчі свята, зустрічі з видатними людьми-земляками, ветеранами, уроки з історії, української літератури, екскурсії. У практиці роботи- музейні уроки, присвячені рушникам, предметам старожитності чи історичним сторінкам війни, оновленим стендам, героям АТО…як «Обличчя перемоги», «Солдатська хустина» [ФОТО 1].
- На його базі ми гармонійно поєднуємо всі масові форми роботи: народознавчі, літературні, історичні- через поєднання пошуково-дослідницької та експедиційної діяльності, залучення учнів до української національної культури, виховання на найкращих народних традиціях через досвід творчої діяльності школярів [ФОТО 2]. Плідна робота музею високо оцінена- ми отримали звання Зразкового!
- Неодмінною умовою участь у святах та обрядах, у практичному засвоєнні народного мистецтва і ремесел, у приготуванні народних страв і т. ін..
- Вивчаємо традиційні народні ремесла через опис їх від старожилів та залучення до створення самостійних виробів, де учні мають можливість проявити свої творчі здібності, свій талант (існує дитячий фольклорний ансамбль – послідовник дорослого колективу «Наследие», виконання народної пісні, танцю стали неодмінними атрибутами всіх шкільних, сільських свят, учасниками міських конкурсів і оглядів) [ФОТО 3].
- Ми гордимось зібраним матеріалом у фольклорних, топонімічних, діалектичних, культурологічних та народознавчих експедиціях.
- Так, за допомогою польових методів дослідження ми зібрали золоті розсипи Торського - народні пісні села, описали звичаї та обряди земляків, опанували технологію виготовлення такого весільного атрибуту як різка, зібрали відомості про козацьку історію населених пунктів Лиманщини, довели приналежність рідного села до козацьких коренів, під час топонімічної експедиції описали народні назви вулиць та кутків села.
- Проект «Великі українці» виконано на таких предметах, як історія, трудове навчання, музика, біологія, географія, математика, фізика. На уроках історії – проект «Славні запорожці», присвячений видатним козакам Січі.
- У своїх творчих роботах учні виявляють своє ставлення до досліджуваних тем, висвітлюють результати самостійної пошукової роботи. Школярі проявляють такий підхід, пишучи різнопланові роботи: хроніка однієї мандрівки «Україна від краю до краю» (написано на основі вражень від подорожі на Західну Україну), сторінки інтернет- щоденника «Нашого цвіту по всьому світу», проект «Токмо руські люди мусять лад у своїх землях укласти»
- (Хрестителі України- Русі), «Живі свідки давніх подій» (заочна екскурсія європейськими містами, що зберегли до сьогодні реліквії, пов’язані з участю козаків у національно- визвольній боротьбі за волю: дослідження історії пам’ятника козакам у Відні, розповідь про клейноди Б.Хмельницького, привезені із-за кордону для виставки у Дніпропетровському музеї, козацькі реліквії, що знаходяться у стокгольмському військовому музеї, виставка з колекції музею Фундації князів Чарторизьких із Кракова) [Додаток 1].
- Така пошукова і дослідницька робота має свої результати: систематизовано історично- краєзнавчі матеріали у збірки творчих робіт «Від Дону до Дінця Сіверського», «Мови різні- душа одна», «Різки - весільна традиція торчан» (були представлені на виставці ІІ обласної конференції з національно- патріотичного виховання) [Додаток 2]. Окремі з робіт були переможцями міських, лауреатами обласних конкурсів «Духовні скарби рідного краю», «Творча юнь Донбасу», учнівської творчості. Дослідження «Образ кримсько-татарського народу у творчості Лесі Українки» посіло ІІ місце у Всеукраїнському конкурсі «Змагаймось за нове життя», 2016р. Окремі дитячі роботи надруковано, і це мотивує школярів до подальшої діяльності. Так, дослідження «Золоті розсипи Торського», звіт про краєзнавчу експедицію «Війна торкнулась їх чорним крилом» - у збірках учнівських робіт обдарованих дітей, окремі - у збірках тез учнівських конференцій. Наші старшокласники- неодноразові учасники Всеукраїнської краєзнавчої конференції учнівської молоді «Південно-Східна Україна: зі стародавності у 21 століття» (презентувались описана історія села, пісні та обряди, козацькі стежини Лиманщини). У 2016р. ученицею 11 класу Журавльовою Є. було представлено дослідницьку роботу «Волонтерство як прояв національно-патріотичної свідомості сучасної молоді на Донеччині» [ФОТО 4-5]. Лауреатом обласного конкурсу «Визначні земляки» стала робота Дерев'янка Андрія «Зоряний син Донбасу», присвячена космонавту- земляку Л.Кизиму. Переможцем заочного етапу Міжнародного конкурсу із українознавства у 2016р. була творча робота Ткаченко А. «Сучасний молодіжний рух на Донеччині». Дослідження Атоян Л. «Ми- частина України» стало лауреатом обласного етапу Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості.
- Таким чином, пошуково- дослідницька діяльність є залученням учнівської молоді до наукових досліджень української історії та культури, внеску українців у світову цивілізацію.
- Це все результати добрих справ, що корисні не тільки для самих школярів, а й батьків, громади.
IІ. «ГЕЙ ВИ, ХЛОПЦІ, СЛАВНІ ЗАПОРОЖЦІ»…
Збирання матеріалів з історії козаччини, вивчення козацьких традицій сприяють здійсненню учнівського проекту «Козацькими стежками Лиманщини». Цінність його в тому, що він, ґрунтуючись на краєзнавчому принципі, вивчає питання загальної історії минулого: за ініціативи наших джур у НВК проведено низку заходів, на яких відбулось ознайомлення з першоджерелами і вивчення історичної літератури про запорозьких козаків; про їхні визвольні походи та пе¬реможні битви за незалежність України і волю українського на¬роду, про гетьманів України і їхню роль в обороні незалежності і державотворенні України; в позаурочний час збирали прислів'я та приказки про козаків; на уроках словесності провели зустрічі з старожилами, що пам'ятають народні думи, звичаї, прикмети, пов'язані з життям козацтва, збирання старовинних легенд своєї місцевості. Таким чином, було розроблено проект туристичного маршруту «Козацькі сліди Лиманщини», який був надрукований у обласній збірці «Роль козацтва в історії Донецького регіону» [Додаток 3].
- ….А пошуки допомогли добре вивчити, зрозуміти і усвідомити саме поняття «КОЗАК», зрозуміти роль та значення козацького побратимства, вивчити кодекс лицарської звитяги та лицарської честі. А потім своїми знаннями поділитись …з директорами загальноосвітніх навчальних закладів міста та району. Саме ініціювання на міському семінарі керівників ЗНЗ проведення квесту «Ми- славного козацького роду» та презентації елементів гри «Джура» започаткувало створення потужного молодіжного патріотичного руху у Лимані. Це вважаємо головною доброю справою наших джур у цьому навчальному році. [https://www.youtube.com/watch?v=Vu8CEX1T_5Q]. Високий рівень представлених заходів запалив керівництво міста, і у травні було вперше проведено міський етап Всеукраїнської військово- патріотичної гри «Сокіл (Джура)». Наш рій отримав перемогу, показавши знання козацької історії, козацьких традицій рідного села, Лиманщини, довівши, що сучасним школярам під силу активне відродження козацьких виховних традицій!!! [Фото 6- 8, Додаток 4].
IІІ . ДУХОВНІ ЦІННОСТІ КОЗАКІВ
Кожен школяр обов'язково вивчає свій родовід, чим уславлений рід, його таланти, звичаї. Традиційними у школі є проведення родинних свят «З бабусиної скрині», «Роде наш красний», де активну участь беруть члени нашого рою. Вони допомагають готувати прийом першокласників у козачата, вивчають з ними козацькі пісні, козацький фольклор, проводять козацькі змагання, зустрічі з батьками [ФОТО 9].
- У сільській громаді 14 жовтня, у День Українського козацтва, Покрови Пресвятої Богородиці проводиться День села. Свято не обходиться без участі дітей — козачат, джур козацьких і молодих козаків, без показів мистецьких талантів, сили і гарту, що спонукає прагнення розвивати в собі богатирську силу і дух, міцний фізичний гарт.
Прикладом для нас є сучасні захисники Вітчизни, тому виготовлення листівок, оберегів для фронтовиків, збір і передача продуктів - традиційні заходи школярів... У День українського добровольця проведено зустрічі із земляками воїнами АТО Володимиром Ульяновим, бійцем-добровольцем 93-ї ОмБр та Антоном Кремльовським, випускником НВК, який нині стоїть на захисті цілісності і свободи країни.
Члени гуртка «Музеєзнавці» слухали спогади воїнів про героїчні сторінки захисту держави, про бойових побратимів, провели екскурсію у шкільному музеї і ознайомили учнів з експозицією, присвяченою захисникам України під час АТО. [ФОТО 10-11].
Важливим добрим ділом рою є волонтерство над сім'єю Володимира Бражника, що загинув на сучасній війні, прикриваючи відступ побратимів під Іловайськом.. Школярі допомагають стареньким батькам, запрошують їх на шкільні заходи, провели класні години «Герої не вмирають», оформили куточок, присвячений воїну, у шкільному музеї.
Майбутні козаки доглядають за могилою Володимира на сільському кладовищі, висадили ялинки, беруть участь у мітингах [ФОТО 12-14].
Виховання національно свідомої особистості, патріота своєї держави не можливе без любові до рідного слова, його пропаганди.
У школі щорічно відбуваються святкові заходи до дня української писемності і мови, до дня Нестора Літописця. Учні 3-11 класів залучаються до виконання завдань Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика. У конкурсах написання творчих робіт «Об’єднаймося ж, брати мої», «Собори наших душ», Диктанті національної єдності активну участь беруть учні 5-11 класів.
Велику зацікавленість у дітей та батьків викликають такі заходи як патріотичні флеш- моби – у Міжнародний день рідної мови літературно-музичний «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть», до Дня вишиванки [ФОТО 15-19].
З ініціативи майбутніх козаків втілено проект «Світлиця Шевченкового духу», в межах якого поетичний флеш-моб «З Шевченком у серці» виконували 82 учні 4-11 класів. [http://uvktorskoe.ucoz.com/news/?page2]. Щире слово поета звучало у класних кімнатах і вестибюлі, музеї села «Історія поруч», бібліотеці, сільському сквері. Гордимось, що саме за це отримали подарунок від Українського інституту національної пам'яті - ювілейну збірку поезії, присвячену 200 річчю від дня народження Т.Г. Шевченка «Тарас Шевченко у пам'яті поколінь.
ІV. «КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ»
Ми першими у районі зайнялись відродженням військово-спортивного мистецтва Українського козацтва. Члени рою почали із вивчення і практичного відновлення народних ігор та забав, вишколу, хортингу, де мірялися силою, опанування мистецтвом використання шаблі, елементами «Гопаку» як одного із найпоширеніших національних видів єдиноборства, що покликаний піднести бойовитість духу, віру в свої сили, порив до життя і забезпечити фізич¬ний розвиток і загартування тіла. https://www.youtube.com/watch?v=IR1ztttm7TA
- Учасники рою взяли участь у заходах до дня пам'яті «Героїв Небесної сотні» - перегляді документальних фільмів «Зима, що нас змінила», Революція Гідності», присвячених історичним подіям в Україні під час Революції Гідності (листопад 2013 – лютий 2014року). У шкільній бібліотеці влаштовано фотовиставку, присвячену учасникам Революції Гідності та пам’яті Героїв Небесної Сотні. Проведено загальношкільну лінійку «Революція гідності. А що було далі…?», взяли участь у мітингу біля пам'ятника загиблого воїна АТО Володимира Бражника. На мітингу були присутні мати загиблого воїна Бражник Л.І. , секретар Лиманської міської ради Каракуц Т.Ю., депутат Лиманської міської ради, директор Торського НВК Шилов С.Г., староста с. Зарічне – Мікулін О.І. та директор БНЗ Журавльова Т.В., вчителі.
V. «КОЗАЦЬКИМИ СТЕЖКАМИ»
- Цікавими були екскурсії до Святогірської лаври, шкільного музею «Історія поруч», міського краєзнавчого музею м. Лиман. Готувати себе переборювати труднощі, оволодівати туристичною майстерністю допомагають школярам традиційні походи в природу «До козацького кулешу», козацькі забави, змагання з традиційних видів фізичної культури, а також пісні, танці, козацьке вогнище – все це пощастило пережити нашим джурам під час участі у 43 обласному зльоті-Чемпіонаті туристсько-краєзнавчого активу Донецької області серед учнівської молоді [ФОТО 20].
- Великий виховний заряд дали участь у заходах до річниці визволення Слов'янська та Краматорська від сепаратистів. Четверо учасників рою «Торські козаки» були не тільки глядачами заходів на Карачуні »Донеччина зустрічає своїх героїв», а й давали майстер- клас для школярів- учасників Потягу єднання «Труханівська Січ» з пішохідного туризму та орієнтування [ФОТО 22-27].
VІ. ВІД КОЗАЦЬКИХ ЗАБАВ ДО ОЛІМПІЙСЬКИХ ВЕРШИН
- Постійно і цілеспрямовано працюють джури над вдосконаленням фізичного розвитку, пропагуючи елементи хортингу, займаючись у секціях з армреслінгу, гирьового спорту, футбола, оволодіваючи всім обсягом програмних вимог з фізичного виховання козачат, джур козацьких і молодих козаків як Захисників Батьківщини. https://www.youtube.com/watch?v=AXvh_xIA3SA
- За навчальний рік 21 учень стали призерами різних змагань…11 отримали третій юнацький розряд з футбола та 6- другий розряд – з армспорту.
- Команда «Перлина України» посіла 4 місце у міському етапі спортивної гри «Олімпійське лелеченя».
- Учасники регіональних змагань зі стрільби поглиблювали знання з історії України та її війська, героїчного минулого Українського народу, його боротьби за свободу і незалежність своєї Батьківщині, з тактично- вогневої, стройової ї підготовки, оволодівали медичними знаннями
- Стрільці школи у цьогорічних регіональних змаганнях, присвячених Дню збройних Сил України – члени нашого рою, посіли ІІІ командне та І особистісне місця [ФОТО 21].
- Проводимо роботу із впровадження нової системи патріотичної роботи – гри «Джура», під час якої вивчено і апробовано такі форми участі у грі, як вишкіл, хортинг, вправи із саблею, історичний квест. https://www.youtube.com/watch?v=FJB1hRWDaaI
VII. «СЛАВА КОЗАЦЬКА НЕ ВМРЕ, НЕ ЗАГИНЕ...»
Відродження народних мистецьких традицій.
Учнями школи за участю джур було проведено квест-гру «Котилася торба», де ознайомили учнів з найкращими на¬родними іграми, зібрано золоті розсипи Торського - народні пісні села, описано звичаї та обряди земляків. Школярі вивчили і беруть участь у світлий день Воскресіння у народному обряді «Кукушка», що за визначенням співробітників обласного краєзнавчого музею, існує у єдиному варіанті, опанували технологію виготовлення такого весільного атрибуту як різка, зібрали відомості про козацьку історію населених пунктів Лиманщини, довели приналежність рідного села до козацьких коренів, під час топонімічної експедиції описали народні назви вулиць та кутків села .
- На міському конкурсі представлено обряд охризування, молодшими школярами- народну казку… [ФОТО 18].У навчальному році старшокласники підготували і провели разом з учнями 1- 4 класів у шкільній бібліотеці свято «Стрітення», під час якого театралізоване дійство супроводжувалось піснями, віршами та обрядовими діями зустрічі весни [ФОТО 17].
VII. ВІД ШКОЛЯРІВ- СІЛЬСЬКІЙ ГРОМАДІ
- Щоб жило і розцвітало рідне Торське, традиційними є трудові та екологічні десанти школярів. У червні- липні 2017 року з ініціативи рою здійснено проект «Односельчанам- з любов'ю» щодо ремонту та облаштування автобусної зупинки у центрі села. [ФОТО 28-36, Додаток 5].
- Екологічні десанти з прибирання території комплексу, сільського скверу, місцевих джерел питної води, що поять не тільки жителів села, а і всіх, хто проїжджає ним (а їх у селі 3) - традиційні добрі справи наших школярів. [ФОТО 37-40].
- Серед трудових десантів- наведення порядку на території навчального закладу, допомога ветеранам праці і війни, батькам загиблого Героя АТО [ФОТО 41-44]. Нові меблі, що отримала школа від Міжнародної організації ЮНІСЕФ, складено і облаштовано учнями 7-11 класів за допомогою батьківської громади [ФОТО 45-46].
ВИСНОВКИ, РЕКОМЕНДАЦІЇ
Наш досвід має практичну значущість: за час своєї роботи зацікавили і залучили до своїх пошуків батьків, громаду, залучили увагу місцевої влади до проблем села, сприяли зміцненню зв’язків із громадами у шкільному освітньому окрузі, довели історичну справедливість щодо дати заснування Торського, відкрили нову, козацьку, сторінку в історії регіону, зібрали багатий матеріал для написання історії рідного села. Цілий ряд публікацій рубрики «Знай свій край» у міській газеті «Зоря» оснований на знахідках школярів. Активізувалась військово- патріотична робота.
Таким чином, здійснюється загальношкільний проект «Я-громадянин і патріот України», що має суспільний резонанс на Лиманщині.
Депутати Лиманської об’єднаної територіальної громади та виконком міської ради дали високу оцінку діяльності закладу в цьому напрямку і надають практичну та фінансову підтримку (РІШЕННЯ сесії Лиманської міської ради від 22.06. 2017р. № 7/30-1375).
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
1. Поділитись досвідом роботи зі школярами різних регіонів
2. Брати участь у програмах обміну учнями з різних областей України.
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
Продовжити виконання програми проекту «Я-громадянин і патріот України» на новому рівні.
Створення Інтернет-сторінки з досвіду краєзнавчої роботи НВК.
Відкриття творчої майстерні щодо відродження народних промислів.
Залучення школярів до участі в роботі МАНу.
Налагодження співпраці з ЗМІ з метою популяризації набутого досвіду.
|